Roel Coppelmans, V-tickets en het theater van de toekomst

Published by New Media Systems on

Roel Coppelmans, directeur/bestuurder van het Postheater in Arnhem en voorzitter van de vereniging Netwerk Gelderse Podia. Gelderse Podia is de samenwerking van meer dan 20 podia tot 600 stoelen in Gelderland. Daarnaast is hij programmeur van het Posttheater en programmeur voor het cabaret van de Stadsschouwburg in Arnhem. (In totaal verzorgt ) Roel verzorgtcabaretprogrammering van de stad Arnhem. Je kan dus wel spreken van iemand die weet waar hij het over heeft!

Het Posttheater bestaat inmiddels bijna 30 jaar. Roel Coppelmans heeft dit theater destijds zelf opgericht en verder uitgebouwd met de technische crew. Ooit begonnen in een klein postkantoor en inmiddels verhuisd naar het huidige pand. Na de verhuizing hebben ze de naam Posttheater gehouden.
Vanaf dag 1 is er de focus op efficiënt te werk gaan. Er is minimale input (lees: subsidie) maar het theater wil wel een maximale output generen. Door het kleine en trouwe team wordt er altijd hard gewerkt en dit krijgt ook de erkenning van het publiek en de artiesten die het Posttheater bezoeken.

Door de aangename sfeer en het fijne publiek hebben veel cabaretiers en andere artiesten vaak het Posttheater uitgekozen als er televisie opnames gemaakt werden voor optredens. Via een uitstekend technisch team was het goed schakelen en waren de televisie-ploegen snel aangesloten. Het Posttheater is landelijk het bekendst geworden via het televisie programma “De Lama’s” op BNN. Deze opnames hebben in die 6 jaar altijd plaatsgevonden bij het Posttheater.

Roel Coppelmans noemt dan ook geheel terecht dat het ‘posttheater, hét cabaretpodium van het oosten’ is!



De toekomst in theaters, livestreaming.

Roel vertelt: “Wij hadden al 10 jaar een gridkijker. De gridkijker is een manier om bijvoorbeeld regisseurs live de voorstelling mee te kunnen laten kijken, zonder dat zij hiervoor naar Arnhem hoefden af te reizen. Maar in die tijd was er veel verzet tegen” .Voor Corona uitbraak waren zij al bezig met de ontwikkeling van de gridkijker naar een geavanceerder systeem, om zo meer uit het theater te halen. De richting waar Roel Coppelmans heen wil is de ondersteuning in de ontwikkeling van de viruele zaal. “Ik ben ervan overtuigd dat wij allemaal media-theaters worden. Het is geen concurrentie voor media en neemt ook niet de positie over van de klassieke media. Maar je gaat veel meer via livestreams en opnames aanbieden. Dus je meer bezighouden met online activiteiten.

Je gaat zowel huurders, voorstellingen als en ook sociaal culturele evenementen faciliteren vanuit je media-theater. Je hebt een fysieke zaal maar er komt nu dus ook een virtuele zaal”.

Het grootste probleem wat betreft live voorstellingen streamen is de kwaliteit en de veiligheid. Roel Coppelmans merkte in eerste instantie veel verzet bij impresario’s, aangezien het idee was dat dan iedereen mee kon kijken of opnemen.


Door alle gesprekken met impresario’s en artiesten werd het duidelijk dat er een protocol aan deze livestream gekoppeld moest worden. Dit werd het V-ticket. Naast de kwaliteit en de het behouden van de zelfde afrekenprijs is een van de belangrijkste voorwaarden in dit protocol: dat er voor de voorstellingen on-tour er niet meer kaarten verkocht worden dan er stoelen in de zaal zijn.

“Met het V-ticket is wordt ook het huidige verdienmodel in stand gehouden. Een V-ticket is iets goedkoper doordat het pauze-drankje wegvalt, maar ook doordat je met een V-ticket met meerder personen kunt kijken. Een huiskamer ticket! De naam V-ticket is uiteindelijk tot stand gekomen door de pandemie waarbij het woord Virus alsmaar voorbij kwam. Het is een virus, virtueel, view, en video ticket. Allemaal namen waar het V-ticket op van toepassing is. Er wordt op dit initiatief enthousiast gereageerd door de hele sector.

Wij zijn gaan zoeken naar een goed systeem. Het eerste idee was om met eigen technische mensen dit systeem te gaan bouwen. Zij gaven aan dat dit heel lastig zou worden. Uiteindelijk is de behoefte en het plan gecommuniceerd binnen de Vereniging van Podia. Hierop kwam een o.a. reactie van Sjoert Bossers, directeur van Theater de Schalm in Veldhoven. Hij zei dat er een partij is die een dergelijk systeem al maakt. En zo zijn wij dus met New Media Systems in contact gekomen.

Voor het V-ticket protocol is het belangrijk dat er goede partijen zijn waar mee samen gewerkt wordt. De een kijkt naar een kwaliteitswaarborging en de ander kijkt of het simpel te bedienen is, want het systeem moet ook haalbaar zijn voor de kleinere podia. Al die facetten waren belangrijk en natuurlijk ook de veiligheid en kwaliteit. Met de voorkeur voor een Nederlandse partij, was er maar een naam die continu terugkeerde en dat was die van New Media Systems.”

Op dat moment heeft Roel Coppelmans geschakeld met het bedrijf van zijn ticketsysteem, Ovatic, met de vraag of zij de V-ticket applicatie konden ontwikkelen. Ook hier kwam natuurlijk de veiligheid en de gebruiksvriendelijkheid naar voren, die besproken staan in het V-ticket protocol.
Om geen monopolie te creëren is er ook gevraagd om deze toepassing toegankelijk te maken voor andere ticket-systemen. Er is gekozen om een onderdeel van het Ovatic pakket aan te bieden aan deze theaters, zodat zij niet gedwongen worden om te wisselen van ticket systeem.

“Ik ben er heel erg enthousiast over en ik geloof er ook heilig in” is wat Roel Coppelmans vertelt als hem gevraagd wordt of hij er iets meer over kan uitleggen. Roel geeft aan dat het project pas net pas gestart is en dat er toch al 25% V-tickets worden verkocht boven op de tickets van de fysieke (corona) zaal. “Het belangrijkste is dat de kwaliteit goed op orde is”. Hij reageert positief op alle twijfelaars met de uitspraak “geloof mij, het komt goed!”

“De drie partners, Ovatic, V-tickets en New Media Systems is een geoliede combinatie. Omdat elke partij van elkaar weet dat je kwaliteit levert. Daardoor kan je die specifieke markt omsluiten. De drie partijen zijn op deze manier ook met elkaar verbonden. Ze versterken elkaar met hun diensten en dienen daarmee de belangen van de hele sector. Dit betekent wel dat de drie partijen vertrouwen in elkaar moeten houden en dit ook naar elkaar moeten uitspreken” vertelt Roel Coppelmans heel mooi over de samenwerking tussen deze drie partijen.