Het potentieel van online cultuur

Published by New Media Systems on

Het potentieel van online cultuur

“Goed nieuws: theater- en concertbezoek neemt toe.”

“Bijna 40% minder theaterbezoekers dreigt na btw-verhoging.”

“Theaters beleven ongekend seizoen, al blijven de zorgen.”

Is de nabije en verdere toekomst onzeker in de culturele en creatieve sector? Hoe wordt cultuur beleefd over 10 tot 20 jaar? Wat verwacht het publiek dan online te zien, te kunnen of te beleven?

Wij kunnen natuurlijk geen antwoorden geven op deze vragen. Wel blijven wij ons inzetten voor een bloeiende culturele sector die gebruik maakt van digitale innovaties en middelen. Een van onze drijfveren is om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedereen. Onze ervaring op dit moment is echter dat het streamen en digitaal denken op de achtergrond raakt. Van de investeringen die tijdens de corona pandemie zijn gedaan in online aanbod is weinig overgebleven. En dat terwijl er zoveel kennisdeling, kennis ontwikkeling en financiële ondersteuning is voor makers en culturele instellingen die hun contact met het publiek willen versterken door inzet van digitale technologie.

In december vorig jaar vond er een online sessie plaats van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. DEN heeft een onderzoek laten uitvoeren onder Nederlanders van 18 t/m 80 jaar die minimaal 1 keer per jaar één of meerdere culturele instellingen/activiteiten bezoeken. Met name naar online publieksbeleving. Het onderzoek leverde negen essentiële inzichten op voor cultuurprofessionals die dit jaar aan de slag willen met een digitale strategie. Zo ontdekten ze onder meer:

  • dat online cultuur niet concurreert met de fysieke cultuur, maar met een hele andere uitdaging;
  • dat er in twee belangrijke fasen van de publieksreis nu vaak digitale cultuurcontent ontbreekt;
  • hoe je een diepere connectie kunt opbouwen met je publiek en kunt aansluiten op hun digitale gewoontes.

Deze sessie ging met name over publiek en instellingen en niet over makers. Daarom stelden wij de vraag: Zonder makers geen (digitaal) podium en zonder (digitaal) podium geen publiek. Rechten is echter een belangrijk punt waardoor opnemen en online beschikbaar stellen niet altijd mag, is onze ervaring uit contacten met culturele instellingen. Hoe zien jullie dit?

Daar is geen klip en klaar antwoord voor. Rechtschrijving loopt achter de feiten aan, de techniek en menselijk gedrag loopt vooruit. De rechten moeten eigenlijk opnieuw gedefinieerd worden. Of het nu leuk is of niet, maar het is een trend dat influencers, YouTubers etc. zeggen dat ze niet meer afhankelijk zijn van fysieke instituties om hun werk zichtbaar te maken aan een groot publiek en daarmee geld te verdienen.

Conclusie van DEN is dat de gehele sector samen moet gaan uitvinden hoe met ze iedereen, ieders rechten veilig stellend, de weg naar de toekomst kunnen vinden.

Ondertussen blijven wij geloven in ons platform voor online cultuur, NEXT LEVEL streaming. Een nieuw podium bedoeld voor makers en instellingen die hun artistieke werk goed willen bewaren en beschikbaar willen stellen voor bestaand en nieuw publiek. Interesse? Bel of mail ons en wij komen graag fysiek bij je langs om te praten over kansen en mogelijkheden.

Lees hier het onderzoek van DEN.


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *