Meer jongeren gewenst in de cultuursector

Published by New Media Systems on

Meer jongeren gewenst in de cultuursector

Menig culturele instelling houdt zich bezig met de vraag ‘hoe trekken we nieuwe doelgroepen?’ Kinderen en jongeren zijn populaire groepen om op te richten. Ze zijn naast een toekomstig nieuw publiek ook een groep van makers en potentiële medewerkers voor de culturele sector. Jongeren kijken met andere ogen naar de maatschappij – en dus naar kunst en cultuur – en komen daardoor met creatieve en innovatieve ideeën en oplossingen. Vernieuwen in kunst en cultuur? Betrek jongeren, ook online! Traditioneel aanbod en digitale culturele activiteiten vullen elkaar aan, eerder dan dat ze elkaar vervangen.

Onze klanten in de cultuursector laten op verschillende manieren kinderen en jongeren kennis maken met podiumkunsten:

  • Lindenberg Cultuurhuis is met Lindenberg op School op verschillende manieren actief in het Nijmeegse onderwijs.
  • Wonka Podia gaan zo’n 60 buitenvoorstellingen organiseren, steeds voor ca. 170 leerlingen, waarmee ruim 10.000 kinderen een theater cadeau krijgen.
  • Poppodium Grenswerk en De Maaspoort werken samen met een talentontwikkelingstraject voor jonge lokale muzikanten.
  • Cultura Ede heeft een leerlijn Cultuureducatie ‘laat leerlingen maken, meemaken en beleven’.

Ook bieden veel cultuurhuizen hun podium aan voor de traditionele afscheidsvoorstellingen van basisscholen. Zo ook Theater De Hofnar in Valkenswaard waar onlangs de eindmusical “Wie steelt de show?” werd opgevoerd door leerlingen van groep 8 van de Christoffelschool Waalre. Zie hierbij een fragment uit die musical, opgenomen en geregisseerd met het video opname en streamingssysteem van New Media Systems.