Posttheater en DrieGasthuizenGroep houden proef met theater voor ouderen

Published by New Media Systems on

De culturele en creatieve sector is volop bezig met het cultuurpubliek opnieuw te bereiken.

Onze theater- en poppodiumklanten zetten steeds vaker digitale technieken in om een breder, groter en soms zelfs internationaler publiek te trekken. Ze bewegen mee naar een bloeiende culturele sector waar digitale innovatie vanzelfsprekend is.

 

Het Posttheater in Arnhem en de DrieGasthuizenGroep (DGG) beginnen een proef met theater voor ouderen. Er komen speciale voorstellingen voor de bewoners van DGG. Die kunnen ze op drie manieren bijwonen: in het theater zelf, met een groep van zo’n twintig mensen in een van de huiskamers van de zorggroep, of in de eigen woning als ouderen nog zelfstandig wonen of thuiszorg ontvangen.

 

Roel Coppelmans van het Posttheater zegt: “Theaters kunnen niet alleen meer bestaan van optredens op de vloer. We moeten innoveren en de toekomstbestendigheid van onze theaters vergroten. En voorstellingen voor de zorg zijn een interessante optie. Je kunt daar ook veel meer mee doen. Denk aan interviews die we maken en en je voorafgaand aan een voorstelling thuis kunt zien. Of interviews na de voorstelling, die we zowel hier in het theater als via een stream kunnen uitzenden. We staan pas aan het begin van een hele ontwikkeling.”

 

Op 25 januari jl. is de technische pilot van ‘Hybride theater in de zorg’ prima verlopen. De reacties op de voorstelling van Eric Beekes waren zeer positief. Dit jaar zullen er vier of vijf speciale voorstellingen voor DGG gemaakt worden. Roel Coppelmans hoopt meer zorginstellingen in Arnhem en omgeving voor het concept te interesseren. De gemeente Arnhem steunt de pilot financieel.

 

Op technisch vlak ondersteunen wij natuurlijk het Posttheater met dit hartverwarmende initiatief.

New Media Systems wil cultuurhuizen en makers helpen met het aanbieden van online cultuur middels next level streaming. Een duurzame culturele infrastructuur creëren die het mogelijk maakt dat steeds meer mensen en steeds meer verschillende doelgroepen kunnen (blijven) genieten van cultuur.